vulnerable -

Lördag 13 oktober och söndag 14 oktober

Lördagen började kl 7 hos oss. Ronja hade en jättedålig kväll och natt när hon vaknade flera ggr av orolig sömn. Många matningar blev det också. Kl 7 klev vi upp i alla fall, Ronja fick välling och sen tog jagg en dusch, efter den fick Ronja bada. Vid halv 10 kom Totta hem och Ronja blev så glad. Hon var dock trött och Totta ville iväg och spela bandy klockan 11 så han la Ronja i vagnen och sövde henne medan jag åt frukost. Sen tog jag henne och gick ner till Helena, medan Totta åkte iväg och spelade bandy. Ronja sov inte så länge så det blev lek och röj för henne med Helenas barn. Provade ett par vinterskor och en mössa som Ronja fick ärva :) Fick även två onepiece och en mumin-tröja :)
 
Åt korv med bröd till lunch sen la vi de minsta i vagnarna och tog en promenad upp till macken så Helena kunde köpa lördagsgodis. Totta kom och mötte upp oss, gick sen tillbaka ner till Helena då hon bjd in oss på middag :) Ronja vaknade på vägen ner så hon sov inte länge nu heller. Barnen fortsatte leka, Ronja klättrade upp för hela trappen (med mig alldeles bakom såklart) oh utforskade nyfiket barnens stökiga rum, vilket gav Helena en anledning att städa :P Sen gjorde hon jättegod middag som blev en höstinspirerad kycklinggryta med ris och sallad till, supergott! Efter middag gick Totta hem med Ronja för att lägga henne, hon började bli grinig eftersom hon sovit alldeles för korta stunder under dagen. Jag stannade kvar och åt popcorn och kikade på Mästerkatten i stövlar med Moa och Rutan medan Helena la Majsan. Efter det la sig barnen och jag skar upp morotsstavar, sen började jag och Helena svulla gotta och kollade igenom alla 5 avsnitten som redan gått (och vi missat) av Bonde söker fru. Fick ett sjukt gott skratt åt en tabbe en av bönderna gjorde och var tvungen att kika om några gånger och asgarva innan vi kunde titta vidare ;) http://www.tv4.se/bonde-s%C3%B6ker-fru/klipp/johan-wadborg-spanar-in-fel-tjejer-pa-slottet-2219707
 
När vi sett klart alla fem avsnitten var klockan över 1 på natten så då var det dags att traska hem. Hann bara lägga mig så vaknade Ronja och ville ha mat, sen tog det ca 45 minuter att få henne att somna om, stackarn var lite förstoppad hela lördagen. Faster Helena hade dock medicin mot det som kallas pepparkaka (det har jag aldrig hört förut), men hennes mage hade fortfarande inte kommit igång och efter mycket möda fick hon ur sig lite i alla fall. Vet inte vad hon blev förstoppad av då hon inte ätit något ovanligt mer än en pytteliten bananbit och några riskorn. Undrar om det är banan hon är så superkänslig mot? Bananyoghurt och fruktpuréer med banan händer inget dock. Efter tre fick jag äntligen somna i alla fall och sova ända till kvart i 7 då lilla fröken vaknade igen och då släppte äntligen hennes lilla propp, var säkert pepparkakan som gjorde det :)
 
Ja jag var ju inte så pigg där vi sju imorse men det är bara kliva upp och försöka hålla humöret uppe (går sådär för mig), men Totta klev också upp för att duscha och när han var klar passade jag på att duscha, är som enklast att göra det innan han åker på jobb så man slipper tvinga Ronja sitta inne i duschångorna, eller vänta tills hon sover igen. Sen sminkade jag mig och Ronja lekte på golvet. Åt frukost. Vid halv 10 var hon en tröttmössa och jag gav henne välling och sen fick hon hoppa ner i vagnen och så körde jag ut henne på balkongen, hon somnade på en gång och sov i drygt två timmar :) Även jag passade på att sova då, sjukt skönt, men man är ju nästan ännu tröttare efteråt när man vaknar. Tur nog går det över så fort jag gör något :) Vi pysslade bara på hemma litegrann, Ronja var dock grinig hela tiden så jag gav henne lunch (en barnmatsburk Totta påbörjat) och tro min förvåning när hon åt sked efter sked tills portionen var slut :O Gav henne en kvarg som hon också slukade :)
 
Gnället upphörde dock inte så då fick hon hoppa ner i vagnen med lite välling, men då vart hon ännu argare. Oj som hon gnällde och skrek. I nästan 1 timme stod jag på balkongen och försökte få henne att somna, men hennes stilla stunder minskade och skriket ökade så tillsist gav jag upp. Klädde på mig själv och tog ner vagnen och gick ut till bussen och åkte in till stan. På bussen åt hon mer mat och höll tyst, hon gillar att åka buss :P Sen inne i stan gick jag gågatan fram och tillbaka tills hon somnade ;) Inte jättekul i det trista vädret, men jag gör hellre det än sitter i lägenheten med en unge som är trött och gnäller på allt ;) Hann in på HM och köpa två tröjor jag lagt undan i fredags också. Kikade lite på Stortorget där Postkodslotteriet just börjat, men det var så hög volym och jag ville ju att Ronja skulle sova så jag gick därifrån. Köpte en fryspizza på Coop och tog bussen hem igen. Ronja sov tills vi kom in i trapphuset, perfekt timing ;)
 
Nu var Ronja go och glad igen och väldigt leksugen så då passade jag på att äta middag. Ronja har lärt sig en ny grej och det är att ställa sig på alla fyra med fötter och händer i golvet och sen böjer hon ner huvudet i golvet också så det ser ut som hon ska ställa sig på händerna, eller som att hon försöker titta på sin rumpa ;) Himla gulligt, men jag hinner aldrig fånga det på bild, för så fort jag rör mig eller tar fram mobilen blir det mycket intressantare :P Jag råkade också titta på Ronja och nicka med mitt huvud som man gör när man hejar på någon utan att säga något, och det var hon snabb att ta efter haha. Och nä, jag vet inte vad jag tänkte på när jag hejade så på henne, jag är lite koko ibland :P
 
Efter jag ätit busade vi på golvet och sen fick Ronja gröt som hon inte åt. Totta ringde facetime-samtal och sen fick Ronja bada. Sen var det nattning och det tog typ en halvtimme, efter andra flaskan välling gick jag ut och lät henne stöka på själv i sängen, det gjorde henne inget, på 5 minuter somnade hon :) Kvällen har jag ägnat åt att tvätta undan massa tvätt, städa lite i min garderob och sitta framför datorn. Såg nyaste avsnittet av Solsidan och har kollat efter underställ till Ronja. Nu har jag matat Ronja för första gången inatt (hoppas på inga fler) och jag ska upp kl 6 så det är hög tid att lägga sig!!
 
De ärvda skorna :)

Ärvda mössan, även kallad "skinnet"
Ronja är supersöt i den, ska komma ihåg att knäppa kort så ni får se :)


De två tröjorna jag köpte idag



Ge mig gärna kritik eller gör bara ett avtryck


~ Ditt namn

~ Din e-mail (syns ej, bara för mig)

~ Din blogg/hemsida
___.~ Spara din info?

Kommentar: