vulnerable -

Och så var det där om maten..

Innan vi åkte fick Ronja lite middag, färdig barnmatsburk som var fiskgratäng med potatis. OJ vad gott hon tyckte det var och OJ vad mycket hon åt.. Eller så inte! Vet inte hur mycket jag skrivit om detta, men Ronja äter inte mat. Det enda hon äter är gröten, fruktpurer/frukt i sin mojäng och smörgåsrån. Inte ens majskrokar duger åt henne.. Och ger jag henne päron som jag mosat rynkar hon på näsan och vägrar öppna munnen, men när hon får päron i sin mojäng hetsäter/suger hon. Tror lilla fröken inte gillar att bli matad. Har läst en liten notis om en BLW-metod som går ut på att barn ska få plockäta själva, tror jag måste leta upp mer fakta om det, för det är ju bara när hon får hålla på själv hon i alla fall öppnar munnen.. I början brydde jag mig inte så mycket, hon fick ju amma efteråtså hon var nöjd. Men sen hon och jag var dåliga har amningen gått åt skogen, mjölken sinade och gumman blev tokig när det inte kom något. Sen vill hon inte amma annat än när vi sitter ensamma i sängen och det är helt tyst omkring oss. Det funkar tyvärr inte var tredje timme om dagen/natten, så nu ammar jag henne bara 2-3 ggr/dygnet istället, det räcker mjölken och friden till. Men ja, för att ungen inte ska svälta ihjäl och vara gnällig 24/7 får hon ju ersättning istället, och det dricker hon, men inte välling. Och nu börjar jag oroa mig och störa mig på det här.
 
Jag tycker jag har testat allt, utan att få något att funka. Jag vet inte vad jag gör fel, men något är det ju eftersom inget är gott åt henne. Hon öppnar inte ens munnen, och om jag råkar få in lite mat i munnen på henne spottar hon ut det på en gång, eller kväljs tills det ramlar ur munnen på henne.. Jag har köpt färdigburkar med fisk, kyckling, köttfärs, kött, grönsaker. Men inget duger. En burk räcker ju i typ 3 måltider eftersom jag bara värmer lite då jag vet att hon inte kommer äta skiten. Och en av de 3 gångerna kan hon faktiskt öppna munnen och äta några skedar utan miner, men så nästa gång hon får samma mat kväljs hon och vägrar öppna munnen. Fattar inte. Sen har jag gjort egen mat, kokat kött, potatis och olika grönsaker men nej inget är gott nog för att smaka mer än 1 sked. Men när jag kokade äpple och gav då smaskade hon för fullt. Lika när hon får tex katrinplommonpure efter barnmaten, då öppnar hon munnen på en gång och gapar efter mer, men lurar jag henne och ger henne maten grimaserar hon och kniper igen tills godpuren kommer igen.. Men varför går gröten bra att äta? Visst den är söt, men det är morötter också..
 
Har även testat ge henne lite olika saker genom att doppa mitt finger i det och sen låta henne smaka, och då verkar hon intresserad, men det är oftast "dumma" grejer jag gjort så med så då får hon inget mer än det. Alltså typ våran mat som det är salt i, glass, lingonsylt mm. Men när jag doppat mitt finger i någon pure så kniper hon igen munnen..
 
Jag har gett henne på morgonen, vid lunch, vid middag, på kvällen. När hon nyss ammat, innan hon ska amma, när hon just vaknat, när hon varit vaken ett tag, innan hon ska till och sova. Men det verkar inte spela någon roll heller.. Igår när hon vägrade äta fisken gav jag upp och lät henne gegga med maten i tallriken.. Så less blev jag, att hon frivilligt fick kladda hur mycket hon ville med mycket mat.. Skulle gärna låta henne äta själv, men hur fan äter en 8 månaders bebis purer själv? Jag vågar inte ge henne bitar då hon inte verkar kunna tugga. Smörgåsrånen går bra av någon anledning..
 
Nåja, ett framsteg är i alla fall att hon äter smörgåsrånen och kan äta frukt i sin mojäng. Annars var det i princip bara mitt äppelmums och katrinplommonpure som gick ner.. Imorgon ska hon få smaka avokado i sin mojäng :)
Och jag är glad att gröten är berikad med extra järn och vitaminer, så hon inte får brist på något i alla fall.. Men vänder det inte snart måste jag nog söka hjälp hos BVC-tanten..
 



Ge mig gärna kritik eller gör bara ett avtryck


~ Ditt namn

~ Din e-mail (syns ej, bara för mig)

~ Din blogg/hemsida
___.~ Spara din info?

Kommentar: