vulnerable -

Första stegen

Ja jag glömde skriva det igår, men igår så tog Ronja sina första staplande steg. Jag höll henne under armarna och lät henne gå framåt så, sen utan att hon var beredd så tog jag bara bort mina händer och då hann hon ta några små steg innan hon tappade balansen. Hon gjorde samma sak flera gånger sen på kvällen när vi skulle visa Totta, så jag tycker nog man kan säga att det var hennes första steg :) Nu gäller det bara att fortsätta öva så kanske hon går på sin ettårsdag? ;) Nja, kanske lite väl optimistiskt, men vi får se. Jag gick redan när jag var 10 månader, och Totta när han var 11 månader så man tycker ju att hon borde lära sig snart :P
 
Annars har Ronja lärt sig att peka riktigt bra nu, och pekar gärna med pekfingret på olika saker och säger "titt" med viskandes röst, så sött! Hon pekar gärna med båda pekfingrarna när hon blir extra intresserad av något ;) Hon verkar faktiskt älska att peka för man ser henne nästan hela tiden nu sitta med pekfingret åt alla möjliga håll, dessutom använder hon pekfingret för att trycka på massa saker. Det har hon ju gjort ett tag, men nu börjar även hennes minne fungera bättre så nu vet hon tex exakt vilken knapp hon ska trycka på på sitt lilla piano för att den ska börja spela låtar av sig själv. Så fort hon ser den trycker hon på den knappen, om och om igen :)
 
Hon har också visat gång på gång vilken liten klätterapa hon är, hon kommer bli farlig snart! Så fort hon har något på golvet att klättra på så gör hon det, och hon använder gärna mig och Totta som trappsteg för att kunna klättra upp på soffbordet och soffan. I badkaret har hon börjat resa sig och går runt, försöker även klättra ur det vilket hönsmamman i mig ogillar skarpt! Jag är lite extra nojig i badkaret då jag vet hur lätt det är att halka och slå i huvdet, hakan, slå ut tänder :( Använder såklart en halkmatta, men den täcker inte allt och den lilla busungen tar sig fram fort när hon ställer sig upp så man hinner inte alltid med. Än har inga olyckor skett i alla fall, peppar peppar! Matstolen har vi bytt ut då hon började ställa sig upp i den och jag är livrädd att hon ska ramla i golvet. Den gamla hade inget bälte, så vi köpte en billig antiloop-stol av någon i köp&säljgruppen, så numera sitter hon fastspänd i den så hon inte kan ställa sig upp! Ja och trappor klättras det också i, när hon får chansen, vilket inte är så ofta tur nog!
 
 


kickan

Duktig tjej!! :)



PUBLICERAT: 2012-10-09, 23:05:36 | URL: http://kick86.blogg.se

Ge mig gärna kritik eller gör bara ett avtryck


~ Ditt namn

~ Din e-mail (syns ej, bara för mig)

~ Din blogg/hemsida
___.~ Spara din info?

Kommentar: