vulnerable -

Min duktiga tjej!

Ronja fick äta ju blodpudding idag och jag lät henne äta den själv och faktiskt så smakade hon på den och fick nog i sig liiite i alla fall, hon fick lite lingonsylt att doppa i, och gissa vem som älskade det? :) Min lilla gullfis, hon är verkligen inte duktig med maten, men det märks att hon i alla fall visar intresse när hon får försöka själv. BLW-metoden for the win! Den går alltså ut på att man ger barnet plcokmat så får de äta själva, inte bli matade.. Ska nog gå över mer och mer till det så hon i alla fall börjar vänja sig vid maten. Och jag ser ju hellre att hon sitter och kladdar ner sig själv än att jag ska mata henne och hon ska kladda ner oss båda :P Jag blir tokig på henne när hon kladdar när jag matar henne, men när hon får sitta själv gör det mig inte lika mycket haha..
 


Sen när det gäller böckerna.. Jag blir så stolt och glad när jag ser vad duktig och intresserad Ronja är med böckerna. Hon bläddrar så fint och tittar fascinerat, flikböcker öppnar hon själv, och en bok ska man dra ut på sidorna, det klarar hon galant.. Sen så fort hon får chansen (när vi glömmer stänga dörren in till badrummet eller datorrummet) så kryper hon alltid till tidningshögen eller bokhyllorna och drar ut något och börjar bläddra. Ibland ser det ut som hon sitter och "läser", alltså verkligen studerar bilderna/texten innan hon bläddrar vidare. Självklart river hon ibland också, men oftast så bläddrar hon bara så fint :) Jag hoppas hon kommer vara intresserad av att läsa, det är så viktigt och nyttigt/lärorikt, jag ska i alla fall fortsätta peppa henne till att vilja läsa i böcker! Jag ser jättemycket fram emot när hon är äldre och jag får börja lära henne bokstäver och skriva, läsa själv.. Det kommer vara en sån rolig resa vi ska göra tillsammans :) Jag själv var jätteintresserad av detta när jag var liten, så jag kunde redan läsa när jag började i förskoleklassen, det hoppas jag Ronja också kommer kunna!
 
Ronja älskar de där Disneyböckerna, som egentligen är alldeles för svåra för henne, men hon gick jämt till dom i hyllan så fort hon fick chansen. Tillslut lessnade jag dock på att det då och då blev sönderrivet, så när hon sov flyttade jag in alla i datorrummet där hon inte får vara då vi har massa böcker, kablar mm framme där. Men så fort vi glömmer stänga dit in så kryper hon dit, och ställer sig direkt vid böckerna och drar ut någon och börjar bläddra. Tom när tvättställningen stod i vägen för både hyllan och hennes sikt så kröp hon under tvättställningen och fick tag på böckerna. Så hon minns vart dom är ;) Hon måste verkligen gilla dom, och jag läser gärna dom för henne, men det är för mycket text så hon vill bläddra vidare innan jag hinner läsa klart. Mina favoritböcker just nu är alla Wille-böcker jag köpt genom Goboken, de har två korta meningar som rimmar på varje sida och då hinner hon inte lessna. Sen är varje bok inriktat på något speciellt, tex att man ska känna på olika saker som Wille har, eller att Wille säger Godnatt till sina leksaker, stjärnorna och mamma, eller att han kryper och letar efter en katt (flikboken) men hittar andra saker istället. Nä, jag älskar dom, så lättlästa och kul när det rimmar. Dessutom är de i hård tjock papp, så hon kan inte förstöra dom :)



Ge mig gärna kritik eller gör bara ett avtryck


~ Ditt namn

~ Din e-mail (syns ej, bara för mig)

~ Din blogg/hemsida
___.~ Spara din info?

Kommentar: