vulnerable -

Senaste utvecklingen

Man glömmer verkligen bort att skriva ner alla framsteg Ronja gör. Sen tycker jag att man glömmer bort så fort när hon lärde sig vad. Och helt plötsligt kommer man bara på att "ja men nu gör hon ju det där också, det kunde hon ju inte förut.. vart och när har hon lärt sig det?".. Tex så går hon runt möbler sen några veckor tillbaka, hon kan ju självklart även ställa sig upp mot i princip vad som helst, det har hon kunnat sen hon ställde sig i sin säng för första gången.. Men jag tror inte jag skrivit det? Sen har hon lärt sig säga "eeeejjj" vilket betyder hej, och så fort vi säger "hejdå" eller "vinka" så vinkar hon. Det roliga är att hon verkligen förstått vad en vinkning betyder, för ibland när tex Totta går ut ur rummet hon är i utan att säga något så tittar hon efter honom och börjar vinka :) Hon har inte helt lärt sig att peka mot saker än, men när vi frågar henne vart lampan är så tittar hon mot den och ler :)  Idag när jag frågade henne om hon ville bada sken hon upp som en sol (hon var sur för att jag matade henne med gröt) och svarade med "baba baba" så kanske är det hennes ord för bada? :P Bada är i alla fall fortfarande bland det bästa hon vet, ärligt talat tror jag aldrig att hon har grinit i samband med bad. Det var en gång på babysimmet som hon gnällde till men jag tror det var för att jag klämde ihop hennes fötter när jag skulle testa något grepp..
 
Idag förvånade/skrämde hon mig med att visa att hon har fattat hur man kan "resa" sig i matstolen. Hon nådde inte till tallriken jag hade gröt i, och inte heller till sin lilla pipmugg, så hon bestämde sig för att ta stöd med fötterna och halvt resa sig upp så hon skulle kunna sträcka sig längre över bordet.. Denna nya sak hon lärt sig är jag inte så förtjust i dock. Vill verkligen inte att hon ska börja ställa sig upp i stolen och ramla rakt ner i golvet :( Vi har ju en gammal stol som det inte finns något "bälte" i, men Totta föreslog spännband för ett tag sen, och jag är villig att testa det, känns som vad som helst är bättre än att hon ska ramla i golvet!
 
För några dagar sen visade hon att hon fattar hur man kryper över saker och tar emot sig på andra sidan. Pappas ben är väldigt roliga att krypa över, men som sagt, nu fattar hon att hon måste ta emot sig när hon är på väg över :) Såg även att hon la sig platt på golvet en dag för att kika in under soffan vart hennes boll tog vägen.. Hon kan stå längre och längre stunder helt utan stöd, och igår så släppte hon taget själv och stod utan stöd utan att vi påverkade det :) Hon gjorde väl en sån där klassisk bebissak att hon "glömde bort" att hon måste hålla i sig :P Sen har hon även börjat gå och bara hålla i oss i ena handen ibland :) Håller man i henne i två händer joggar hon nästan fram ;) Likaså med gåvagnen, där går det undan..  
 
Sen vet jag inte om jag skrivit att hon kan pussas? Men det kan hon i alla fall, det "trista" är att hon även fattat hur gärna hennes mamma vill pussas, och hur kul det är att göra mamman besviken. Så hon lutar sig fram och låtsas som att hon ska pussas, men just när man kommer i närheten så vrider hon bort huvudet och asgarvar. Är hon inte på varken puss eller bushumör så tar hon båda händerna och "bitchklappar" mig på kinderna så jag ska fatta vinken och sluta försöka :P När vi var på öppna förskolan häromdagen så var det en kille där som också var 10 månader (men född i oktober) och han var helt pussgalen. Han kröp efter både Ronja och Philip och ville pussas, Philip blev också på goshumör och pussades tillbaka och fick sen lust att krama om Ronja, Ronja däremot var inte så sugen på varken kramar eller pussar så hon ställde sig upp och tittade på djuren på väggen istället :P
 
Sen för tre veckor sen började Ronja med en himla rolig men högljudd grej som är svår att förklara genom att skriva, men hon tar sin ena hand och slår den mot sin öppna mun samtidigt som hon säger AAAAAAAAA, det låter ungefär som när man var liten och lekte indian/tarzan, fattar ni då? Sjukt roligt att se, men inte så kul när hon gör det under stunder då det ska vara tyst som tex på biblioteket eller uppropet på babysimmet :P
 
Nu vaknade Ronja pga Hedda var tvungen att tokskälla på grannen så nu kan jag inte skriva mer..



Ge mig gärna kritik eller gör bara ett avtryck


~ Ditt namn

~ Din e-mail (syns ej, bara för mig)

~ Din blogg/hemsida
___.~ Spara din info?

Kommentar: