vulnerable -

Lördag 8 september

Jag och Ronja vaknade vid halv 8, blev grötfrukost för Ronja och sen ett bad tror jag. Gjorde oss i ordning och vid 11 la jag henne i vagnen, gav hon välling som hon slockande av, och åkte sen in till stan med bussen. Gick ner på Sydilla och köpte lite tyg, sen på Kärnan spel och köpte en Harryboy åt Totta, sen gick vi bort till Åhlens restaurang och träffade mamma & Kerstin. Kerstin bjöd på fika, så fikade ett litet tag med dom. Fick mönsterpapper av mamma :)
 
Sen gick vi ner till Mickan och Philip och lekte hos dom ett tag :) Sen fick barnen lite lunch och kors i taket så åt faktiskt Ronja maten. Jag hade köpt en spagetti&köttfärssås från Nestle som var från 6 månader och inte innehöll några bitar, och då gick det bra att äta tydligen :) Sen la vi barnen i vagnarna och gick upp på Åhlens och åt sen lunch, asgod kycklingfile med stekt potatis och sweetchilisås. Efter det somnade Ronja i vagnen. Vi gick och kikade lite mer på stan men sen gick Mickan hem och jag och Ronja tog bussen hem.
 
Ronja sov ju som sagt, som en stock och jag tyckte hon behövde det då hon sov så kort stund på förmiddagen (typ 20 minuter). Så jag var så nöjd över att hon sov, men då på bussen borta vid kyrkparken så kliver en mamma på med en stor fet tvillingvagn med två pojkar i. Den ena killen är så stor att han går längst bak och sätter sig, mamman plockar ur den mindre (måste varit 2 år i alla fall) och tar med honom och sätter sig längst bak. Då säger busschauffören åt henne att hon måste ha ett barn i vagnen, annars får man betala. Mamman låtsas inte höra. Sen när han stannar vid sjukhuset för att släppa av någon säger han till henne igen, då blir hon förbannad. Hon kan inte fatta att det är reglerna att man ska ha barnen i vagnen för att få åka gratis, så antingen her hon tillbaka barnen eller betalar. Nä men då ställer hon till världens scen och släpar med den mindre pojken och tvingar honom sitta i vagnen, samtidigt som hon svär och kallar busschauffören för dum, elak, sur och dummaste regeln hon hört talas om. Självklart får hennes inställning lillpojken att storgrina och hennes små försök att trösta pojken låter "nu är det så här Carl, den dumma busschauffren säger att du måste sitta här, tyvärr, mamma tycker det var den dummaste regeln hon någonsin hört men han är så sur så nu måste du sitta här". Bra inställning tycker jag, snacka om att ge barnen tron att det är okej att bryta mot regler bara för att man själv tycker dom är dumma, och det värsta, att det är helt okej att prata skit om en människa på det där sättet, och kalla honom dum, elak mm. FY FAN vad jag blev upprörd på henne.. Hade sån jävla god lust att bara fräsa åt henne att hon kanske ska tänka på vad fan hon lär sina barn med den där attityden. Självklart började ju ungen som blev tvingad att sitta i vagnen att gallskrika, ca 50 cm från en sovandes Ronja. Gissa vem som vaknar och vart skiträdd av gallskriket?! Jag stod upp vid vagnen och försökte lugna Ronja och få henne att somna om, men hon låg ju bara och lyssnade på gallskriket, tack och lov började inte hon grina! Mamman fortsatte HELA vägen till Lugnvik att dumförklara regeln och busschauffören och brydde sig inte om att trösta sitt barn.. Mitt i resan gick hon fram och betalade en biljett också, trodde det var för att få sätta sig längst bak med båda barnen, nä men då efter hon köpt biljetten tvingade hon sin äldre son att komma fram till dom medan bussen körde i rondellen.. Hon samlade verkligen på minuspoäng i att vara en bra mamma under denna resa.. Antingen var hon så jävla arg att hon tänkte ha barnen i vagnen och även betala bara för att visa att regeln är idiotisk, eller så fattade hon inte att man inte behöver betala om man har barnen i vagnen.. Bara för några veckor sen var det en insändare i ÖP där någon chef på stadsbussarna förklarade varför förälder med barnvagn får åka gratis, och kraven för att få göra det är väldigt enkla. Fel att bara följa dom, annars kan man betala för sig tycker jag..
 
Jag klev som vanligt av vid gamla Semsåskolan och nästan på en gång somnade Ronja om.. Hon sov dock inte så länge då jag lät vagnen stå still medan jag gick upp och hämtade Hedda och då vaknade hon såklart :P I alla fall så gick jag bort med Hedda till Birgitta & Lennart. Sen när jag och Ronja kom hem igen blev det dammsugning för att få bort alla hundhår. Sen åt vi middag, Ronja fick samma mat igen, och gissa min lycka när hon än en gång åt det :) Blev så glad och stolt över henne!! Sen lekte vi ett tag, sen blev det gröt och även det åt hon av. Sen ett bad, och sen myste vi i sängen och läste alla Wille-böckerna. Sen välling och sen somnade hon.
 
Jag kollade lite på HIMYM, sen skulle jag ge mig på att sy ett bar byxor till Morgan men det gick så jävla dåligt då jag inte hade mönster, prövade göra en förlängd mössa men den blev asful, så tillslut gav jag upp allt och gick och la mig.. Och inga bilder hade jag att bjuda på heller..



Ge mig gärna kritik eller gör bara ett avtryck


~ Ditt namn

~ Din e-mail (syns ej, bara för mig)

~ Din blogg/hemsida
___.~ Spara din info?

Kommentar: