vulnerable -

Torsdag 25 oktober

Sen jag började jobba är jag så trött. Även fast jag inte jobbar så mycket, så många dagar. Men jag är alltid så trött, så fort jag sätter mig ner.. Ronja envisas med att vakna minst 2 ggr om nätterna för blöjbyte/mat och det börjar bli riktigt jobbigt! Just den här veckan blir det extra jobbigt för mig då Totta jobbar tisdag, torsdag, lördag. Då är han alltså borta tis, tors & lördag natt, men nätterna mellan de, dvs mån, ons, fre, så är han hemma men ska upp och jobba, så då måste han ändå få sova hela natten utan att behöva kliva upp och ta Ronja. Alltså blir det min lott hela veckan, och att jag ska upp och jobba på onsdagen spelar ingen roll, för han är inte ens hemma den natten. I-landsproblem, jag vet, men det förstör sååååå mycket att få avbryten sömn 2-3 ggr/natt.. Förra veckan när jag skulle jobba ons&tors så fick jag sova hela natten och Totta tog Ronja, och även om jag vaknade till när hon skrek så somnade jag om lika fort, och det märktes skillnad på en gång.. Jag vill verkligen få henne att sluta vakna om natten, men jag vet inte hur vi ska göra...Sen vaknar hon mellan 5.30-8 så det är omöjligt att få till en bra rutin. När hon vaknar före 7 är hon bara trött och gnällig tills hon får sova igen. Ändå kan det ta några timmar att få henne att somna.. Det blir som så svårt att planera in något.
 
Idag hade jag planerat att träffa Mickan&Philip och gå på Öppna förskolan, planen var väl att Ronja skulle vakna vid 6 och få sova vid halv 9, men då chockade den lilla damen mig med att sova till kvart i 8. Gjorde inget för då var hon ju faktiskt glad och pigg ändå fram till efter 11 :) Så då kunde vi möta upp M&P redan vid 9 och gå på Öppna precis när de öppnade :) Succe! Idag var det mest barn i R&Ps ålder, inte massa småttingar, det gillar jag :)
 
Jag visade Ronja hur man skulle he ner klossar i ett hus.. Åh, för trött för att komma på vad de kallas, men huset har olika hål som är formade som cirklar, kvadrater, trianglar och nåt mer, och så har man klossar i dessa former. Ronja lärde sig på en gång hur hon skulle göra så där satt hon och hedde ner kloss på kloss.. Jag tänker ofta, "varför har jag inte lärt henne det förut?!". Och "om hon kan det här, vad mer kan hon lära sig?!" Känns som det finns 1000 saker att lära henne nu men jag får inte ändan ur. Och det jag försökt lära henne huuuuur länge som helst fattar hon fortfarande inte (klappa händerna och vart hennes näsa är)..
 
Vid halv 11 fick barnen mat, Ronja fick äta ris och köttbullar själv :) Lyckades få i henne en liten kvarg också och så petade hon i sig några vindruvor. Sen fick hon välling och sova i vagnen, efter jag gått fram och tillbaka en stund på stan.
 
Mötte upp pappa och gick på Krikelin och åt lunch med honom, det var trevligt :) Ronja vaknade efter ett tag och fick mumsa på lite pannkaka med sylt och grädde, men konstigt nog var majsen det hon ville äta :P Ronja satt även och flörtade med alla runt omkring, och så morfar såklart, en av hennes favoriter :) Hennes flörtande är något hon återinfört senaste veckan, hon söker kontakt med alla hon ser och tittar de mot henne och ser lite glada ut så flinar hon upp sig så hela ögonen döljs i skrattrynkor, så söt. Får allt som ofta kommentar om "världens gladaste", är ju kul att surblicken bytts ut mot flörtblicken :) Hoppas det håller i sig! Hon har även blivit lite mer pussig denna vecka, och det passar ju jag på att utnyttja ;) Idag på Öppna fick jag världens dreggligaste (men mysigaste) superpuss när vi skulle gå därifrån :) MYSUNGE!! Hon är dock inte lika mysig som tex Philip som går fram och kramar om bla Ronja, så jävla sött! Ronja står dock som en liten pinne och försöker putta bort honom, det beteendet har hon ärvt från sin far!! ;)
 
Efter vi sagt hejdå till pappa/morfar tog jag och Ronja en lång tur på stan. Den hade inte behövt bli så lång om jag bara hade vetat vad jag skulle göra, men jag kom av mig helt i vad det var jag var ute efter. Sen blev Ronja så grinig så då började promenerandet för att söva henne, kort matstopp på Åhlens för att fixa välling, och så fortsatte jag gå. Tillslut somnade hon, och då sov hon i över 1,5 timmar.. Och då vart jag ännu mer handlingsförlamad, visste inte alls vad jag skulle göra. Tillsist kom jag på att jag behövde en doppresent så då gick jag och kikade på det och hittade en, köpte även julklapp till Isabelle. Jag kan inte skriva vad jag köpte, men det var inget märkvärdigt heller så.. Alltså, jag var så vilsen idag så jag gick inte ens på Sydilla :O Jag tror jag gick fram och tillbaka på HM&Kappahl 3-4 ggr dock :/
 
Jag hittade en fin tröja på Kappahl som jag köpte, och en mössa till Ronja, plus två trosor till mig. Passade på att använda mina rabattkuponger och även en rabattcheck jag fått. På HM köpte jag ännu ett svart linne, man kan ju inte få för mycket av dem?! Var på apoteket och köpte lite bra att ha saker, mest bara för att använda upp min rabattkupong jag hade där. Blev bla nya tandborstar till Ronja och näsdroppar som jag hoppas ska hjälpa henne bättre än koksaltlösningen nästa gång hon blir sjuk.. Innan jag åkte hem köpte jag med mig kinamat, det var jag värd tyckte jag ;)
 
Sen har kvällen flutit på och snart ska jag faktiskt lägga mig. Känns inte som jag kommer få något vettigt gjort om jag öppnar böckerna när jag tom höll på att nicka till nu.. Bättre att krypa till kojs och vara lite mer utvilad imorgon, när jag hoppas Totta kan underhålla lilla R så jag kan plugga det jag måste för denna vecka..





Ge mig gärna kritik eller gör bara ett avtryck


~ Ditt namn

~ Din e-mail (syns ej, bara för mig)

~ Din blogg/hemsida
___.~ Spara din info?

Kommentar: