vulnerable -

När lär hon sig allt?

Alltså jag vet inte ens när och hur hon lär sig alla saker, helt plötsligt ser man bara att hon kan det. Nästa gång berättar man det för Totta, gången efter det säger man "ser du nu vad duktig hon är", nästa gång visar man en kompis och säger "nu ser du ju att hon gör så där som jag sa", och gången efter det försöker man få det på film. Och sen undrar man, när lärde hon sig det där? Jag tycker det är så trist att jag inte skriver ner första gången jag ser henne göra något, för efter bara 1 vecka har man ju glömt helt hur länge de kunnat sin nya färdighet och så blir min vanliga gissning att "hon har kunnat det 2-3 veckor nu".. I alla fall så förra fredagen 7 september (rätt säker på det i alla fall) såg vi att tand nummer 6 är på väg ut :)
 
Och för typ 1 vecka sen kanske så såg jag att Ronja numera kan stå, och sen böja på benen och ta emot sig med händerna när hon tappar balansen. Sen igår insåg jag och Totta att nu kan Ronja faktiskt stå själv, för först och främst kan hon stå helt själv och vingla men fånga upp sig i över 1 minut, och sen när hon lessnar så böjer hon sig ner och tar emot sig och kryper iväg, så hon "ramlar" inte längre ihop när hon stått klart :) Duktiga lilla tjej!
 
Vi var ju på BVC för 10-månaders koll i slutet på augusti och då kollade dom bla om hon kunde göra pincettgreppet, då hedde hon fortfarande in tummen i handen först, men sen vecklade hon ut den och fick typ till pincettgreppet. Nu i veckan såg jag att hon kan göra pincettgreppet på riktigt, och hon her inte längre in tummen i handen :)
 
Annars är det väl mest talet hon håller på att utveckla nu känns det som. Hon går fortfarande med gåvagnen och runt möbler (det går riktigt fort nu), men är ändå prata och peka och lära sig vart saker är som är det hon mest försöker med nu :) Vet inte om jag skrev det förut men ord hon säger är "oj" och det säger hon verkligen på samma sätt/situation som vi säger oj :P
"(h)eeeeeeej" (med tyst H) det betyder ju såklart hej, och det säger hon varje gång vi säger hej till henne, eller när någon kommer som hon bli glad för. När vi hade Hedda blev hon alldels uppspelt och pepskrek och sa "(h)eeeeeeeeeeeeej" när hon såg Hedda :)
"titt" (ganska viskandes) det betyder titta tror jag :)
"daada" är hennes ord för bada. När man frågar henne om hon vill bada skiner hon upp som en sol och säger något liknande, jättesvårt att skriva hur hon säger det..
"aaaat-shoo" säger hon när vi säger "atjo" eller nyser. Skitgulligt är det! :)
"neeej" jättesvårt att förklara hur hon säger detta, men ibland så säger hon det bara, vet dock inte om hon verkligen menar nej, men ibland så ruskar hon på huvudet samtidigt så då jkänns det ju som att det är det hon menar :P Ibland när hon är riktigt arg/less/trött kan det komma ett "neejneej" och då duger inte mycket :P Det där med att ruska på huvudet har hon gjort länge (kanske skrivit det förut?) men det är så kul för det gör hon oftast (typ uteslutande) när vi matar henne och hon inte vill ha mer, ja även vid nattning när hon inte vill ha flaskan. Så det känns som hon verkligen fattat vad det innebär att skaka på huvudet, undrar bara hur hon lärt sig det för vi gör ju inte så.. Nu när jag tänker efter började hon nog göra det i samband med att hon slutade med nappen, eller så gjorde hon det innan också, men kommer ihåg nu att hon bara tokruskade på huvudet om man visade henne nappen.. Undrar fortfarande vad som fick henne att inte vilja ha den längre.. Efter Isabelle dragit fram hennes napp förra helgen så har jag testat några kvällar att ge Ronja nappen (när jag varit för less för att hon vägrar lugna sig/somna/somna om) men då blir hon bara glad och tuggar på den, tar ut den, inspekterar den och så kastar hon bort den.. Tokunge!
Förut hade hon ett ord för hejdå också, det var typ hennes första ord förutom mamma och pappa, men nu var det ett tag sen jag hörde det, hon vinkar mest bara när man säger hejdå.

Nu har jag inte tid att skriva mer, har säkert glömt nåt ord.. Menmen, får väl skriva ner det sen!
 
 
 



Ge mig gärna kritik eller gör bara ett avtryck


~ Ditt namn

~ Din e-mail (syns ej, bara för mig)

~ Din blogg/hemsida
___.~ Spara din info?

Kommentar: