vulnerable -

03 - Mina föräldrar

Min pappa heter Thorwald och är 74 år gammal. Han är född i Häggsjövik, och spenderade somrarna med sin mor i buan (fäbodvallarna runt veksjön) där de hade kossorna på grönbete och gjorde bla ost. Pappa höll på att drunkna en gång där uppe när han var 3-4 år gammal, men lyckligtvis var en man på besök just då som räddade honom. Pappa var yngst i en syskonskara på 6, han var även en sladdis. Pappa var den enda som tog studenten av sina syskon, och hans mamma ville gärna att han skulle fortsätta studera till läkare, men pappa ville annat. Under sina år på Wargentinsskolan hade han nämligen börjat spela orgel på morgonsamlingarna, och en lärare tipsade sin man om honom när dom behövde en "vikare" i Revsunds kyrka. Så började pappa sin karriär inom kyrkan. Han gjorde även vapenfri lumpentjänst i Lund där han också träffade sin första fru (tror jag). Han studerade även till musikdirrektör och sen flyttade han och Siv (första frun) och deras barn runt lite innan dom slutligen bosatte sig i Östersund. Pappa har alltid varit fiffig och påhittig av sig, och älskar ordlekar, och små pranks. Men framförallt ställer min pappa alltid upp, oavsett! Det vet jag att jag är väldigt lyckligt lottad över, för jag har så många vänner som aldrig haft en "riktig" pappa, men det har jag!

Min mamma heter Gunborg och är 58 år gammal. Hon är född och uppvuxen i Östersund. Hon var enda barnet, och har inte heller sådan stor släkt kvar i livet. Min mamma har alltid varit väldigt duktig av sig när det gäller det mesta, och hon är  väldigt smart och pedagogisk, därför passar läraryrket henne perfekt! Det roliga är bara att min mamma hoppade av gymnasiet för att hoppa på lärarutbildningen i Umeå, som då bara var två år. Mamma träffade sin första man C-E, som var präst, och gifte sig i slutet på 70-talet tror jag. Efter några år flyttade dom ner till Tanzania som missonärer, men mamma flyttade hem efter ett tag och det var då hon träffade pappa.
Mamma är den jag alltid ringer när jag behöver veta hur jag ska göra en sak, för hon kan faktiskt nästan allt (det tekniska är det jag som hjälper henne med).

Nån gång i början/mitten på 80-talet träffades mamma och pappa och blev kära. Nyår 1985 (tror jag bestämt) gifte dom sig, och efter en semesterresa i Italien vart mamma på smällen med mig. Nu är pappa pensionär men vikarerar då och då, mamma jobbar kvar som lågstadierlärare i Fåker och dom bor fortfarande tillsammans i Ope med min lillebror, hunden Goldie och katterna Murre och Sassa.


Pappa, Isabelle och Mamma i somras på Jamtli


Louise

Hahaha 'älskar små pranks'! haha you funny ^^



Fint inlägg sis! :) Men ey, då firar dom ju 25 år i år!! Tror du dom vet det? lol



PUBLICERAT: 2010-12-06, 21:41:43 | URL: http://frankigor.blogg.se/

Ge mig gärna kritik eller gör bara ett avtryck


~ Ditt namn

~ Din e-mail (syns ej, bara för mig)

~ Din blogg/hemsida
___.~ Spara din info?

Kommentar: