vulnerable -

Mer än bara en låt

Lyssnade på RixFm imorse på MorgonZoo. Det var ett par som skulle gifta sig i deras studio, rätt smaklöst om ni frågar mig, men, alla tycker vi olika.. I alla fall så spelade dom en "rock-låt" för dom efteråt, Guns n' roses gamla November Rain, guuuud vad det väckte minnen till liv.. Minns att mitt ex gillade den låten och visade den för mig någon gång. Och då kom alla gamla "klassiker"låtarna upp i mitt huvud som jag hörde hos han/hans pappa för första gången, då dom båda älskade sån musik. Bla Def leppard - Love bites.. Minnen, minnen, minnen. Helt sjukt vilka bilder som kommer upp i huvudet bara av en låt..

Är ni som jag som kan höra en låt man gillar, eller ogillar med för den delen, som man kopplar in på ett visst minne? Jag har så med nästan alla låtar. Listan kan göras otroligt lång, och jag har länge gått i tankar att faktiskt sätta mig ner och skriva ner alla minnen varje gång jag kommer på ett nytt som kan kopplas ihop med en låt. ska börja med det så fort jag känner att jag har orken, är så mycket just nu som jag bara inte orkar ta itu med som egentligen är dom enklaste sakerna som att ta ner tvätten och lägga dom i rätt lådor, tömma diskmaskinen eller byta låtar på mobilen. Känner mig handlingsförlamad för tillfället, eller ja dom senaste veckorna..

Tänkte i alla fall ge några exempel på vad jag menar:

Michael Jackson - Heal the world
Jag hörde låten när min syster Carro lyssnade på skivan, föll direkt och fick låna cdn. Sen satt jag vid datorn i timmar och la Harpan samtidigt som jag spelade den låten, bara den, om och om igen. Var inte så gammal då, 9-11 år kanske.. Älskade verkligen budskapet i den, och det var nog då jag bestämde mig för att MJ var en bra människa, och till någon har bevisat motsatsen fortsätter jag tro det!

Kent - Sundance Kid
Det var under sommaren mellan sjuan och åttan (2002) och jag hade tät kontakt med en kille från skolan via msn mestadels då. Då kunde vi dela allt. I alla fall så väckte han min förälskelse för Kent den sommaren. Han lovade mig att jag skulle få alla Kent-skivor brända. Och så en natt (jag fick bara sitta på internet efter kl 18 pga modem :P) så sa han att han hade brännt ut deras nyaste (Vapen och ammunitation) till mig och att jag kunde få den när jag ville. Det slutade med att han cyklade ut med den till gamla affärn i Ope och jag mötte honom vid halv 5 tiden på morgonen. Lite småkär som man var, så var det ju pirrigt haha. Menmen, när jag kom hem med den där varma kärleken inom mig så tryckte jag i skivan i CD-spelaren, slog på första låten och hörde dom där första "konstiga" tonerna i Sundance Kid och föll. Sen dess var Kent allt.. Kunde inte få nog på flera år..

Tenacious D - Tribute
Kommer alltid reflektera denna låt till Jonas, Emil och Roger. Det var dom som älskade dom här galningarna och jag tror första gången jag hörde den var under en av dom första fyllorna jag hade. Minns jag rätt var det när vi var på Andersön. Totalt kaos. Rekordelig cider skogsbär 7.0 %. Lollos cd på elden, mina skor som halvt om halvt brann upp. Jag som skulle rädda Roger i vattnet. Mickan som hånglade med Yabbe fastän Johan var med. Jag och Roger som låg på rastplatsbordet hela natten och tittade på stjärnorna samt frös.

Black Eyed Peas - Don't phunk with my heart & Foo Fighters - Best of you
Hade sommarjobb 2005 på restaurang Hov på Jamtli. Inne i köket hos kockarna gick radion varm och två låtar jag minns det alltid spelades där inne var just dom där två låtarna. Från början gillade jag dom inte ens, men efter 4 veckor därborta kom jag underfund med att jag hade börjat älska dom och sen fick dom gå heta resten av sommaren. Gillade verkligen det stället även om det var jobbigt, men personalen som jobbade där var underbara och dom andra tjejerna som hade sommarjobb samtidigt som mig var så roliga, så vi fick en del knäppa minnen ihop..

 



Förresten så håller Marica på att göra en ny design åt mig
och när den är klar kommer jag nog byta blogg och bli mer seriös.
Men informerar om det då!


Marica

Oja jag har också så. Många låtar väcker känslor, andra minnen, andra stunder ur livet. Och man minns så mycket. Vilken årstid det var, vad man gjorde och ibland till och med hur det luktade. Ganska sjukt egentligen.



PUBLICERAT: 2009-10-08, 00:45:04 | URL: http://ventesimo.blogg.se/
Kickan

Jag längtar! :)



PUBLICERAT: 2009-10-08, 01:09:00 | URL: http://kick86.blogg.se/
Louise

Damn. Samma här, med låt-minnen altså. Har en hel drös där innen i huvudet som vaknar till liv när vissa låtar spelas :')



PUBLICERAT: 2009-10-08, 22:38:14 | URL: http://lphant.blogg.se/
Anonym

oh niceeee :)



http://sommersprosseblog.blogspot.com/



PUBLICERAT: 2009-10-09, 13:11:42 | URL: http://sommersprosseblog.blogspot.com/

Ge mig gärna kritik eller gör bara ett avtryck


~ Ditt namn

~ Din e-mail (syns ej, bara för mig)

~ Din blogg/hemsida
___.~ Spara din info?

Kommentar: